کوثر بیکرانه، بانوی آب و آئینه
گذری بر تاریخچه خودآرایی و پوشش زنان الف)خودآرایی و پوشش زنان در صدر اسلام اسلام پس از ظهور ، نحوه رفتار مردمان را تحت الشعاع قرار داد. زن قبل از ظهور اسلام در دست مردم عربستان ( و بسیاری از نقاط دنیا حتی تا به امروز ) وسیله خوش گذرانی و جایگاهی فروتر داشت . مردمان به طور عمومی حجاب را رعایت می کردند ، چرا که پوشش آنان به جهت محفوظ ماندن از آفتاب ، بود اما اشراف و بزرگان و زنان آنان خود را مقید نمی دانستند و پیش از ظهور اسلام به خودآرایی و خودنمایی می پرداختند، چنانچه آنان از لباس های یقه باز و همچنین از روسریهای که دو سر آن را از پشت گره می زدند،استفاده می کردند[1]. و یا از جواهرات و زینت های مختلف استفاده از خالکوبی و ...استفاده می کردند[2] و استفاده از خلخال نیز در آن دوران رواج داشت که پس از ظهور اسلام با نزول آیه حجاب ، آنان از تمام این نوع از زینتها که در معرض دید مردان است، منع شدند.[3] اغلب زنان بعد از ظهور اسلام از پوشش های مناسب و تیره و پوشاندن زینت های خود در جامعه حضور پیدا می کردند .[4] ب)گذری بر وضعیت زن در قرن معاصر در دنیای امروز ، با توجه به تبلیغات جهانی و منطقه ای و بوجود آمدن دیدگاه امانیستی در بین جوامع مختلف همه وجود انسانهادرعرصه جلوه گری و خودنمایی بروز می کندو عرضه زن به عنوان عاملی ساخته شده جهت توجه به تمایلات نفسانی و سوداگری است. تربیت نادرست خانواده ها و عدم ساختن روحیه ای معنویت گرا و اصول گرا ، سبب شده تا زن با پیروی از آنچه مد و مدلهای نوین قلمداد می شود ، چون برده ای خود باخته که از ترس سرزنشها و یا به خاطر عقب نماندن از قافله دیگران هر چه که تبلیغات می گوید را عمل کرده و هر جامه ای که آنان عرضه می کنند را به تن نماید که این بی هویتی و خودباختگی معمولاً در خانواده های متمول و سطحی نگر بارزتر است .[5] در دنیای امروز ، زن را ، خودآرا ، خودنما و بدن نما ، اهل تفاخر و تظاهر تربیت می کنند و رسانه ها با معرفی و اعطای جواز خودآرائی و تبلیغات کالاهایشان سعی در ایجاد سودآوری در محصولات و بازار خویش دارند و آزادی ها در جهت ابتذال و بازار سازی هیچ نیست ، جز شعاری در به دام انداختن کم توجّهان در این دوران . همچنین سرمایه داران با این سخنان که زنان بیشتر از مردان میل به خودآرایی دارند و احتیاج به زیبا سازی و زیبا بودن دارند ، هر چه بیشتر زنان را به سمت استفاده از وسائلی که تولید می کردند را ، کشاندند و این واقعیت عصر ماست .
محقق: وحیده یوسفی [1]رک . طیبه پارسا : پوشش زن در گستره تاریخ ، قم ، احسن الحدیث چاپ اول 1377 ، ص 17 [2]رک . فاطمه استاد ملک : حجاب و کشف حجاب در ایران ، ص19 [3]رک. سید محمود مدنی بجستانی : فساد سلاح تهاجم فرهنگی ، قم ، دفتر انتشارات اسلامی ، چاپ اول زمستان 74 ، ص 307 [4] تفسیر ابن کثیر ، ج 1 ، ص 175 به نقل از طیبه پارسا : پوشش زن در گستره تاریخ ، ص 119 [5]رک . روزنامه خراسان ، ش 16758 ،مد گرائی در دختران،پنج شنبه28مهر،1384، ص 7
قالب جدید وبلاگ پیجک دات نت |