سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کوثر بیکرانه، بانوی آب و آئینه

 زن شاغل

بنابر باور بسیارى از صاحب‏نظران، انسان، محور توسعه پایدار است و جامعه‏اى مى‏تواند توسعه یابد که همه افراد آن، ظرفیت توسعه‏پذیرى را داشته باشند و راه‏ها و روش‏هاى مناسب براى حصول توسعه پایدار را بیابند. بنابراین، تا زمانى که به زنان کشورمان به عنوان نیمى از نیروى انسانى در روند توسعه، توجّه کافى مبذول نگردد، تحقّق این آرمان، آرزویى محال به نظر مى‏رسد.

بررسى قوانین موجود، اعم از قانون اساسى و سایر قوانین، نشان مى‏دهد که زنان ایران، مشکل اساسى‏اى از لحاظ قانونى ندارند؛ لکن عوامل اقتصادى، فرهنگى و سنّتى ویژه‏اى، در قالب قوانین نانوشته، مانع مشارکت کامل زنان در روند توسعه و استفاده از مزایاى توسعه‏اند.

در این نوشتار کوتاه، به پنج مسئله مربوط به زنان و دختران در جوامع توسعه‏یافته و عقب‏مانده، اشاره مى‏شود:

یک . اشتغال زنان                                ادامه مطلب...

نوشته شده در جمعه 87/11/25ساعت 1:42 عصر توسط فضیلت نظرات ( ) | |

 عشق

                                           

حجاب و پوشش، مسئله ای است که در همه ادیان و مذاهب دارای جایگاه خاص است و البته یکی از دلایل اصلی آن فطری و ذاتی بودن حجاب می باشد. داستان آدم و حوا فطری بودن آن را اثبات می کند. آنگاه که آدم و حوا از درخت ممنوعه چشیدند، پوشش خود را از دست دادند، عورتشان آشکار شد و آنها به سرعت با برگ درختان خود را پوشانیدند. این مسئله یعنی پوشانیدن پس از احساس برهنگی، خود بیانگر فطری بودن پوشش در انسان است و ثابت می کند که لباس و پوشش به تدریج و بر اثر تمدن ها به وجود نیامده است بلکه انسان های نخستین یا به تعبیر بهتر، نخستین انسان ها به طور فطری و ذاتی به پوشش گرایش داشته اند و بنابر گواهی تاریخ در اکثریت قریب به اتفاق ملت ها و آیین های جهان، حجاب در بین زنان و البته مردان معمول بوده است. به قول «جرجی زیدان» اگر مقصود از حجاب پوشانیدن تن و بدن است، این وضع پیش از اسلام و حتی پیش از ظهور دیانت مسیح نیز معمول بوده و دیانت مسیح هم تغییری در آن نداده و تا اواخر قرون وسطی در اروپا معمول بوده و آثار آن هنوز در اروپا باقی است. ادامه مطلب...

نوشته شده در سه شنبه 87/5/8ساعت 7:23 عصر توسط فضیلت نظرات ( ) | |

حجاب در ملل مختلف

با مطالعه آثار تمدن های مختلف، ظاهراً چنین به نظر می رسد که حجاب زنان از عادات قدیمه تمدن های بشری بوده است. البته در قبایل وحشی و غیر متمدن حجاب و حتی پوشش بدن زنان وجود نداشته است، لکن در اقوام متمدن روی حس خودخواهی، زنان محترم صورت خود را می پوشاندند.

اغلب مولفین یونانی از حجاب صحبت کرده اند از جمله بین لوب دختر اولیس پادشاه یونانی را نوشته اند که حجاب داشت. زن های شهر تب، حجاب خاصی داشتند که مقابل دو چشم سوراخی داشته برای اینکه چشمها بتوانند ببینند (نظیر روبند سابق).دختران اسپارتی نیز پس از ازدواج، حجاب می گرفتند.

در کیش آریایی زنان محترم محجوب بوده اند.زنان محترم ایرانی برای حفظ حیثیت طبقه ممتاز و ایجاد حدودی که آنها را از زنان عادی و طبقه چهارم امتیاز دهد، صورت خود را پوشانده و گیسوان خود را دراز نگه می داشتند. زنان عادی ظاهراً گیسوان بلند نداشتند و شاید علت این بود که چون اغلب زنان طبقه نازله بایستی کار می کردند درازی گیسوان مانع آزادی آنان می شد.1

                                                                        ادامه مطلب...

نوشته شده در شنبه 86/9/24ساعت 7:11 عصر توسط فضیلت نظرات ( ) | |

قالب جدید وبلاگ پیجک دات نت