کوثر بیکرانه، بانوی آب و آئینه

*

چادر ، حجاب برتر

      مرحوم صاحب جواهر فرمود: «روایات مربوطه به کراهت سیاه پوشی شامل زنان نمیشود.»ایشان در کتاب خود طبق تصریح کتابهای مقصودی از علمای امامیه، کراهت پوشش سیاه را مختص به مردان معرفی نموده زیرا شارع مقدس پوشش غلیظ تر و بیش تری برای زنان هنگام مواجهه با نامحرم قرار داده است و رنگ مشکی در مقایسه با رنگهای دیگر به نحو بهتری پوشش غلیظ تر و بیش تر را تامین می کند.

کراهت پوشش مشکی مختص به مردان آن هم در غیر کفش، عمامه و عبا است حتی یکی از فقیهان برجسته شیعه به کراهت چادر مشکی فتوا نداده اند بلکه برعکس مراجع تقلید مثل رهبر معظم انقلاب ایت الله خامنه ای به عدم کراهت چادر مشکی تصریح کرده و بعضی نیز مانند آیت الله فاضل لنکرانی و آیت الله تبریزی به برتری حجاب با چادر مشکی فتوا داده و فرموده اند : چادر مشکی بهترین نوع حجاب است. [1]

                                                                                                                   

*پوشش مردان:

« برمردان پوشش واجب نیست مگر در عورت، اما اگر علم داشته باشیم که زنان عملا به بدن مانگاه می کنند پوشش از باب عدم تعاون بر اثر واجب است»[2] زیرا در قران کریم فرموده است : «لاتعاونوا علی الاثم و العدوان»[3] بر گناه و دشمنی همکاری نکنید.

*      پوشش زنان :

پوشاندن غیر وجه و کفین بر زن واجب است و در پوشش بدین نحو جزء ضروریات و مسلمات است و از نظر قران ، حدیث و فتاوی هیچ اختلاف و تشکیکی در این باره وجود ندارد. [4]

فتوای مراجع عالیقدر همچون امام خمینی قدس سره شریف[5]- بهجت[6] و گلپایگانی[7] و فاضل لنکرانی[8] درباره حدود پوشش زن چنین است: زن باید بدن و موی خود را از نامحرم بپوشاند بلکه احتیاط واجب آن است که بدن و موی خود را  از پسری هم که بالغ نشده ولی خوب و بد را می فهمد (به حدی رسیده که مورد نظر شهوانی است) بپوشاند.

بنابراین حدود پوشش از جنبه فقهی برای مرد وجوب سترعورت و برای زن پوشش تمام بدن به استثنای وجه و کفین می باشد. اما از جنبة تربیتی به دلیل انکه تعاون براثم و گناه نداشته باشد پوشاندن وجه و کفین برای همه خانمها در شرایط ذیل از نظر کمک بر تقوای مردان یا اجتناب از تبرج از دیدگاه فقها واجب است:

1-     عروس

2-     چهره های ارایش شده

3-     دختران زیبارو

4-     قرار گرفتن در محیطی که مردان رعایت نگاه شرعی  را نمی کنند.

5-     مواردی که به تشخیص خود زن زیر نگاه نامحرم خاصی قرار گرفته است.

مریم بذرگرگل خطمی

 



1- سید محسن محمودی ، «مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید» ، ویژه نامه فرهنگ اسلام، بهار سال 1379 ، ج 1، ص 7.

2- ابوالقاسم ، الموسوی خوئی: «مستند عروق الوثقی»، تالیف محمد تقی خوئی، النجف الاشرف، 1404 ، هـ. ق ، 1375، ج 1، ص 129.

3- سوره مائده (5) آیه 2.

4- مرتضی مطهری، مساله حجاب، ص 80.

5- روح الله الموسوی الخمینی «تحریر الوسیله» ، ج

6-  محمد تقی، بهجب «رساله توضیح المسائل » قم ، شفق، احکام نکاح، ص 385 ، مساله 937.

7- سید محمد رضا ، گلپایگانی: رساله توضیح المسائل، قم انتشارات دارالقران کریم، بی تا، ص 413.

8-  محمد فاضل لنکرانی ‹‹ رساله توضیح المسائل ، قم ، انتشارات سرور ،1416 ، ه . ق ص 463 .

 

 


نوشته شده در سه شنبه 86/10/4ساعت 9:52 صبح توسط فضیلت نظرات ( ) | |

قالب جدید وبلاگ پیجک دات نت