سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کوثر بیکرانه، بانوی آب و آئینه

حجاب تجلی اصلی عفاف

حجاب به عنوان تجلی اصلی عفاف نقش بسیار ارزنده ای در حفظ عفت فردی واجتماعی می تواند داشته باشد.

خداوند متعال درقرآن صریحاً بر حفظ حجاب امرمی فرمایند و«ای پیامبر»به زنان باایمان بگو چشمهای خود را از«نگاه به نامحرم »فروگیرند ودامان خویش را حفظ نمایند وزینت خود را جز آن مقدار که نمایان است-آشکارنسازندو(اطراف)روسریهای خود را برسینه خود افکنند وزینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهران وسایر افراد محرمشان».1

واژه زینت،هم شامل زینتهای اکتسابی مانند آرایشها ولباسها وزیورآلات می شود وهم شامل زینتهای طبیعی مانندصورت ،بازوان،سینه ،ومی گردد.

دراین آیه مبارکه به دوازده مورد که زنان واجب نیست خود را درمقابل آنان خود را بپوشانند اشاره گردیده است که تقریباً روشن است ونیاز به توضیح ندارد جزمورد (اونسائهنّ)که ازاین استثناء چنین فهمیده می شود که زنان مسلمان تنها دربرابر زنان مسلمان می توانند حجاب خود را برگیرند ولی در برابر زنان غیر مسلمان باید با حجاب اسلامی باشند.

فلسفه این حکم این است که ،از نظر اسلام برا ی هیچ زن مسلمان جایز نیست که زیبایهای زن دیگر را برای شوهر خود بیان کند وهمین حکم اسلامی ،زنان مسلمان را از توصیف زنان دیگر برای شوهرانشان بازمی دارد،ولی در مورد زنان غیر مسلمان چنین اطمینانی نیست زیرا آنها مسلمان نیستند تا به حکم اسلام،زیبایهای زنان را برای شوهرانشان بیان نکنند،ازاین روزنان مسلمان باید حجاب خود را در برابر زنان غیر مسلمان حفظ کنند.2

                     

ضرورت حجاب

 

اما درضرورت لزوم حجاب می توان موارد زیر را بیان کرد:

الف:جلوگیری از اذیت دیگران:

قرآن کریم وقتی مسأله لزوم حجاب را بازگو می کند ،علت وفلسفه ضرورت حجاب را چنین بیان می فرماید :«ذلک ادنی یعرفن فلا یوذین»3 برای اینکه شناخته نشوند ومورد اذیت واقع نگردند.

ب:امانت الهی :

ازنظر قرآن زن امین حق الله مطرح است یعنی این مقام واین حرمت وحیثت را خدای سبحان که حق خود اوست به زن داده واز اوخواسته که ازاین حقش به عنوان امانت الهی محافظت نماید .یعنی زن باید کاملاً درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود اونیست وحجاب زن حقّی الهی است.

ج) انگیزه فطری

فطرت به عنوان یک نعمت درونی وهمگانی دروجود انسانهاقراردارد وافراد بدون استثنا ازاین نعمت الهی برخوردارمی باشند .

قرآن کریم درترسیم چهره زندگی ادم وحوا پس ازتناول ازشجره منهیه می فرماید:

«چون  ازآن درخت تناول کردند ،زشتیهایشان (مانند عورت ودیگرزشتیهای پنهان)آشکارگردید وبرآن شدند که از برگ درختان بهشت خودرابپوشانند .»4

استاد جواد آملی می فرماید:سرعت درپوشیدن خود بابرگهای درختان بیانگرآن است که پوشش برای زن ومرد امرفطری وذاتی است وبشربرای پاسخ دادن به ندای فطری خود ناگزیرازپوشش است .

(د) عقل :

عقل سلیم مارابه پوشش وحجاب دستورمی دهد وآن رامایه کرامت وحفظ انحرافات وبیهودگی ها وپوچیها وموجب استواری انسان می داند وآنچه راکه باعث بی عفتی وپیامدهای شوم برهنگی می شود مذموم وناپسند می داند .

«هـ » آرامش روانی :

بنابرفرمایش آستاد مطهری ،اولین خاصیت حجاب وپوشش ،خاصیت روانی یعنی آرامش روانی است .

حجاب و فرهنگ

 

پوشش ظاهری هرانسانی بیانگراعتقاد درونی اوست وانسان مسلمان چون پوشش را وسیله ای برای پرستش حق وتقرب به او می داند ازاین روی لباسی می پوشد که خداپسند بوده ،بافرهنگ دینی واسلامی او سازگارباشد چراکه پوشش هرجامعه ای نشان دهنده فرهنگ آن جامعه ونشان دهنده شخصیت آنان می باشند .

 

حجاب و فعالیتهای زنان

 

مسئله دیگری که دررابطه باحجاب مطرح می گردد فعالیت های اجتماعی زنان است .عده ای حجاب وحفظ عفت را مانع فعالیت های اجتماع زنان می دانند واین طرزتفکر غلط غرب به مامی گوید حجاب مانع رشد وترقی است تأیید می نمایند .

درحالیکه دراسلام شرکت زنان درمجامع برای رفع نیازمندیهای ضروری واحقاق حق  بلامانع می باشد چنانکه بانوی دو عالم حضرت زهرا (س) گاهاًبرای رفع نیازمندیهای خانه واحقاق حق خویش بارعایت کامل حجاب وعفت دربیرون ازخانه حضورمی یافتند .ودرانقلاب اسلامی ما هم زنان باحفظ حجاب وعفت می توانند درتمامی صحنه های اجتماعی حضوریافته وبه فعالیت بپردازند.

پی نوشت:

 1-سوره نور(24):آیه 30.

2- مرتضی مطهری ،مسئله حجاب ،انتشارات صدرا ،ص142، تهران .

3- احزاب ( 33) ،آیه 59.

4- سوره اعراف (7)  ،ایه 22،

 

زینب خوشخو

 


نوشته شده در دوشنبه 86/9/26ساعت 7:23 عصر توسط فضیلت نظرات ( ) | |

قالب جدید وبلاگ پیجک دات نت