سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کوثر بیکرانه، بانوی آب و آئینه

 

زن مسلمان

اسلام لباس و پوشش را به عنوان موهبتی الهی برمی شمارد. استاد شهید علامه مرتضی مطهری در کتاب فلسفه حجاب ضمن تشریح فلسفه این امر واجب الهی می نویسد:

«وظیفه پوشش که اسلام برای زنان مقرر کرده است، به این معنی نیست که آنها از خانه بیرون نروند، زندانی کردن و حبس زن در اسلام، مطرح نیست، بلکه بدین معناست که زن در معاشرت خود با مردان بیگانه، موی سر و اندام خود را بپوشاند و به جلوه‏گری و خودنمایی نپردازد.»
دین اسلام با در نظر گرفتن چهارچوبی متعادل و با آزادی زنان در تمامی عرصه های زندگی امر حجاب را واجب شمرده  و با توجه به فلسفه واقعی آن بدون ایجاد هیچ گونه محدودیتی زن را از قرار گرفتن در معرض خطرات ظاهری و باطنی محفوظ می دارد.

 

v     حجاب در آیات قران کریم:
با مراجعه به کتاب آسمانی قرآن کریم، آیاتی را مشاهده خواهیم کرد که در آنها وجوب حجاب صراحتاً عنوان گردیده است. در این مجال به مواردی از آنها اشاره می شود:                  

در آیه 31 از سوره نور که صراحت بر وجوب حجاب دارد، آمده است:

و قل للمومنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن و لایبدین الا ما ظهر منها...

«... و به بانوان با ایمان بگو چشم‏های خود را فرو پوشند و عورت‏های خود را از نگاه دیگران پوشیده نگاه دارند و زینت‏های خود را جز آن مقداری که ظاهر است، ننمایند و زینت‏های خود را آشکار نسازند، مگر برای شوهرانشان، پدرانشان، پدر شوهرانشان، پسران همسرانشان، برادرانشان، پسر برادرانشان، زنان هم کیششان، کنیزانشان، مردان سفیهی که تمایلی به زنان ندارند، و یا کودکانی که از امور جنسی بی‏اطلاع‏اند (غیر ممیز). و پاهای خود را بر زمین نکوبند تا زینت‏های پنهانشان آشکار شود و همگی به‏سوی خداوند بازگردید، ای مؤمنان! باشد که رستگار شوید». از این رو امام صادق علیه السلام در ضمن گفتاری فرمودند: «حصنوا بها نسائکم»1 یعنی به و سیله سوره نور(و توجه و عمل به دستورهای آن) زنان خود را (از بی عفتی و دوری از حریم حجاب) حفظ کنید.

همچنین در آیه 59 از سوره احزاب از کلمه جلباب بعنوان پوشش برتر یاد شده و می خوانیم:

یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ...

 «ای پیامبر! به همسران و دختران خویش و بانوان با ایمان بگو که روسریهای بلند خود را برگیرند تا به عفاف و حُریّت شناخته شوند و مورد آزار و تعرّض هوسرانان قرا نگیرند و خداوند، آمرزنده و مهربان است».

درکتاب لسان العرب آمده «جلباب» جامه ای است از روسری بزرگتر و از عبا کوچکتر که زن به وسیله آن سر و سینه اش را می پوشاند.2

                                                                         <**ادامه مطلب...**>

طریحی نیز در مجمع البیان می نویسد: جلباب جامه گشادی است که از چارقد بزرگتر و از عبا کوچکتر است، زن به وسیله آن سر خود را می پوشاند و باقی آن را بر سینه اش رها می سازد.3

در آیه 32 از همین سوره خطاب دیگری از قران می رسد که:

یا نساءالنبی لستن کاحد من النساء ان اتقیتن فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض...

«ای زنان پیامبر! شما اگر تقوا داشته باشید، همانند دیگران نیستید. بنابراین، هرگز نرم و نازک با مردان، سخن مگویید تا آنکه دلش بیمار است، به طمع افتد. بلکه متین و نیکو سخن بگویید و خانه را منزلگاه خویش قرار دهید و هرگز مانند دوره جاهلیت نخستین،(برای نامَحرمان) آرایش و خودآرایی نکنید و نماز را برپا دارید و زکات را بپردازید و از خدا و رسولش اطاعت نمایید».

v     حجاب در روایات:
در این قسمت برخی از روایاتی را که از پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت طاهرینش علیهم السلام پیرامون حجاب رسیده نقل می‏کنیم:

1-     رسول خدا در گفتاری دو دسته را اهل دوزخ خواند و فرمود بوی بهشت به مشام آنها نخواهد رسید:

- ستمگران تازیانه به دست، که با تازیانه خود مردم را می زنند.

- زنان بدحجاب و برهنه ای که با زرق و برق، خود را به مردم نشان داده و هوسهای آنان را به سوی خود جذب می کنند.4 

 2- حضرت رضا علیه السلام فرمود پیامبر اکرم هفت دسته را لعنت کرد از جمله مردی که در حفظ عفت همسرش مسامحه کند و پوشش او را نادیده بگیرد، چنین مردی غیرت نمی ورزد.5

3- امام علی علیه السلام در نامه 31 نهج البلاغه خطاب به امام حسن علیه اسلام می فرماید: از طریق حجاب و پوشش مراکز بانوان، آنها را بپوشان، چرا که رعایت حجاب به طور جدی و محکم، زنان را بطور سالمتر و پاکتر حفظ خواهد کرد.

4- از تکاندهنده ترین منابعی که می توان به آن استناد کرد مشاهدات پیامبر اکرم در شب معراج است. حضرت یازده نفر از زنان را برمی شمرد که به سخت ترین کیفر الهی عذاب می شدند از جمله فرمودند: زنی را دیدم به موهایش آویزان شده و مغزش می جوشد او زنی بود که در دنیا موی سر خود را از نامحرمان نمی پوشانید. نیز زنی را دیدم که گوشت بدنش را می خورد، او زنی بود که در دنیا چهره و بدنش را برای نامحرمان می آراست. نیز زنی را دیدم که گوشت بدنش با قیچی ها، بریده بریده می شد، او زنی بود که در دنیا خود را در معرض تماشای نامحرمان و در اختیار آنها می گذاشت. نیز زنی را دیدم که صورت و بدنش می سوخت و زباله های درون شکمش را می خورد، او زنی بود که در دنیا بین زن و مرد نامحرم روابط نامشروع برقرار می کرد.6

سخن آخر

با مقایسه کمّی بین ادیان الهی درمی یابیم که دین اسلام حفظ حریم حجاب را با پرهیز از افراط و تفریط برای رسیدن انسانها به تعالی روحی و به منظور فراهم آمدن فضایی سرشار از عشق، امنیت، آرامش روانی و به دنبال آن استحکام کانون خانواده به پیروانش توصیه می نماید. امروزه شاهدیم مدارس انگلستان از این حق برخوردارند که از مسلمانان بخواهند پوشش خود را، که براساس ادعای آنها مانعی برای امنیت و یادگیری است، بردارند. از سوی دیگر حذف دختران محجبه تکواندو کار از مسابقات قهرمانی کانادا که از مرکز اسلامی مونترال اعزام شده بودند فقط به این بهانه که پنج نفر از اعضای این تیم شش نفره محجبه بودند، براساس این ادعا که خطر امنیتی به دنبال دارد7 گویای این حقیقت است که تلاش استعمار برای نابودی حجاب و دگرگونی ارزشها تحت لوای آزادی و دمکراسی تا چه اندازه به صحت نزدیک است. با نگرش به شریعت های مختلف نیز در می یابیم که حجاب و توصیه به حفظ حدود و حریم ها تنها مختص به دین اسلام نبوده و ریشه در فرهنگ ملل دارد که بر اساس وضعیت اقلیمی و فرهنگ خاص هر منطقه تغییراتی مشاهده می گردد. با تاکید بر این مسئله که مصممیم تا با تمام توان در مقابل تهاجم فرهنگی دنیای غرب بایستیم کلام خود را با فرازی ازبیانات مقام معظم رهبری خاتمه می دهم:

«هیچ بحثی درباره پوشش زن نباید متاثر از هجوم تبلیغات غرب باشد البته حجاب زن به چادر منحصر نمی شود اما چادر بهترین نوع حجاب و نشانه ملی ما است، و هیچ منافاتی با فعالیتهای زنان مسلمان در مسائل سیاسی اجتماعی و فرهنگی ندارد.» 8

پی نوشت:

1- مجمع البیان، ج7،ص22

2- لسان العرب، واژه جلب،ج2،ص317

3- مجمع البیان، واژه جلب ج2، ص23

4- کلینی، فروع کافی، ج5،ص519

5- بحار، ج103،ص51و52

6- اقتباس از بحار، ج88، ص309

7- سایت خبرگزاری مهر

8- بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 4/10/70

پژوهش: خدیجه ابول اولا

 


نوشته شده در دوشنبه 86/9/26ساعت 5:4 عصر توسط فضیلت نظرات ( ) | |

قالب جدید وبلاگ پیجک دات نت