سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کوثر بیکرانه، بانوی آب و آئینه

ایران

1- پوشش

پوشش یا حجاب، به صورتی که زیبایی ها و زینت زن را بپوشاند و او را از چشم چرانی مردم هرزه و بی تربیت و آلودگان به شهوت حیوانی و حالات شیطانی حفظ کند، دستوری قرآنی، قانون الهی و تکلیفی انسانی و برنامه ای اخلاقی است.[1]

2- آشکار نکردن زینت

خداوند در قرآن کریم می فرماید: «و لا یبدین زینتهن إلا ما ظهر منها[2]؛ و زنان زینت خود را جز آن مقدار که ظاهر است آشکار ننماید.»

آنگونه که در تفسیر نمونه آمده است بعضی، زینت را به معنی خود زینت آلات گرفته اند منتها در حالی که روی بدن قرار گرفته و طبیعی است که آشکار کردن چنین زینتی توأم با آشکار کردن اندامی است که زینت بر آن قرار دارد.

بنابراین زنان حق ندارند زینتهایی که معمولاً پنهانی است آشکار سازند هرچند اندامشان نمایان نشود و به این ترتیب آشکار کردن لباس های زینتی مخصوص که در زیر لباس عادی یا چادر می پوشند مجاز نیست، چراکه قرآن از ظاهر ساختن چنین زینت هایی نهی کرده است.

در بعضی روایات زینت باطن را گردبند، بازوبند و خلخال تفسیر کرده اند و در بعضی روایات زینت ظاهر را به انگشتر، سرمه و مانند آن تفسیر شده است می فهمیم که منظور از زینت باطن خود، زینتهایی است که نهفته و پوشیده است.[3] 

 

3- منظور از «إلا ماظهر منها» چیست؟

 

در قسمتی از آیه داریم زینتهای خود را آشکار نکنند جز آن مقدار که ظاهر و آشکار است.

این مقدار آشکار همان گردی صورت و دو دست تا مچ می باشد آن هم در صورتی که صورت بدون آرایش و زینت باشد و دستها از هر گونه زینتی چون انگشتر، حلقه و حتی حنا، عاری باشد چراکه اینها سبب زیبایی دستها شده و موجب جلب توجه نامحرم می گردد.

4- حجاب به چیست؟

«ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن ؛ و اطراف روسری های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)»

زنان قبل از نزول آیه، دامنه روسری خود را به شانه یا پشت سرمی افکندند، به طوریکه گردن و کمی از سینه آنها نمایان می شد، قرآن دستور می دهد روسری خود را به گریبان خود بیفکنند تا هم گردن و هم آن قسمت از سینه که بیرون است مستور گردد.

5- چرا حجاب؟

مرد رغبت خاصی دارد که همسرش پاک و دست نخورده بماند و پوشش، زن را در این راه کمک می کند. پوشش هر زن نمایانگر مقدار عفاف و حیای اوست. پوشش هر دختر نماینده اخلاق و شخصیت ذاتی اوست.

پوشش این معنی را ثابت می کند که: ای مردان و ای حریصان شهوت! من حتی حاضر نیستم که شما ذره ای از (مو) و بدنم را ببینید چه رسد به اینکه با من رابطه ای داشته باشید.

و پوشش خودبخود مرد شهوتران و حریص را از زن دور می کند، چه او می فهمد این زن تعلق به دیگری دارد. پوشیدگی، ضامن خوشبختی و سعادت زناشویی زن و مرد می گردد، چون آن وقت، بدگمانی ها می رود و خوشبختی و آرامش باز می گردد.[4]

زیبارویان جوان، وقتی دیده نشوند و چهره پاک و معصوم آنها، در معرض دیدگان مردم قرار نگیرد، شعله هواها و هوسها، و آتش امیال و غرائز به سرکشی و سوزاندن پاکی یک ملت و خراب کردن بنای معنویت یک مملکت برنمی خیزد.

پسران جوان وقتی گوهر زیبایی و زینت، طنازی عشوه گری دختران و زنان را در کوچه و بازار، پارک و خیابان، معابر عمومی، فروشگاهها، بیمارستانها، ادارات، مراکز تجارتی نبینند، دچار چشم چرانی، هوس، دختربازی، تجاوز به ناموس مردم، کندی ذهن، درهم شکستن اعصاب، بلوغ زود رس، استمناء، لواط، زنا، افکار پریشان، غصه و نگرانی، بی میلی به درس، عشق و عاشقی، بیماری روانی و در نهایت تعطیل شدن نیروی انسانی خود نمی شوند.[5]

6- بهترین نوع حجاب

حجاب و پوشش اسلامی که بهترین نوع آن «چادر» است، چادری که یادگار منبع عصمت و عفتی چون فاطمه زهرا سلام الله علیها است، هیچ مانعی در راه دانش طلبی و رشد و کمال زن ایجاد نمی کند، بلکه او را از بسیاری از خطرات و دامهایی که حیوان صفتان در راه زیبارویان و دختران و زنان جوان قرار داده اند حفظ می کند، و برای پاکدامنی و سلامت و عفت و حیای او را برای شوهرش یا اگر ازدواج نکرده برای مرد آینده اش محفوظ می گذارد.[6]

بهترین وسیله برای پوشش و مستور بودن از نامحرم، چادر است. طوری که رهبر معظم انقلاب فرمود: «چادر بهترین نوع حجاب، و نشانه ملی ماست.»[7]

7- چرا چادر حجاب برتر است؟

قرآن کریم می فرماید: «یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلایؤذین و کان الله غفورا رحیما»[8] ؛ ای پیامبر به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جِلبابهای خود را بر خویش فرو افکنده تا شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگیرند. خداوند همواره بخشنده و پررحمت است.

در اینکه منظور از جلباب در این آیه چیست، مفسران و اهل لغت معانی مختلفی ذکر کرده اند. قدر مشترک این معانی پوششی است که از روسری بزرگتر و از عبای زنانه کوچکتر است و این پوشش به «چادر» شباهت نزدیکتری دارد.

8- حجاب حضرت زهرا سلام الله علیها

در مقدمه خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها آمده است که عبدالله بن الحسن علیه السلام به سندهای خود از پدرانش علیهم السلام نقل کرده: که چون ابوبکر بر منع فدک عزم نمود و این خبر به فاطمه سلام الله رسید روسری بر سر بست و چادرپوشید و با گروهی از کسان خود و زنانی از خویشان به سوی مسجد رهسپار شد و گام بر دامان خویش می نهاد و اطراف جامه اش بر زمین کشیده می شد، و راه رفتنش از راه رفتن رسول خدا صلی الله علیه و آله چیزی کم نداشت... .[9]

از مطالب گذشته اینگونه برداشت می شود که حضرت زهرا سلام الله علیها چادر بر سر می کردند به طوری که روی پای او را دربر می گرفته است و راه رفتن ایشان همچون راه رفتن پدر بزرگوارشان با وقار و متانت بوده است. و برای زن مسلمان چه الگویی برتر از حضرت زهرا سلام الله علیها سراغ داریم. چرا که اگر زن مسلمان ازبزرگ بانوی جهان اسلام الگوبگیرد، تمام مشکلات قرن حاضر برطرف خواهد گردید.

9- محارم چه کسانی هستند؟

از آنجا که دین اسلام، دین سهل و آسانی است. همانگونه که در برابر نامحرمان به زن امر می نماید که زینت هایشان را آشکار نکنند مواردی را هم بیان می دارد که زنان می توانند زینت خود را آشکار کنند. پس دوباره سری به کتاب زندگی، قرآن می زنیم و ادامه آیه حجاب را مورد بررسی قرار می دهیم.

«و لایبدین زینتهن» ؛ آنها (زنان) نباید زینت خود را آشکار کند. الا (مگر):

1- برای شوهرانشان (لبعولتهن)

2- یا پدرانشان (او ابائهن)

3- یا پدران شوهرانشان (او اباء بعولتهن)

4- یا پسرانشان (او ابنائهن)

5- یا پسران همسرانشان (او ابناء بعولتهن)

6- یا برادرانشان (او اخوانهن)

7- یا پسران برادرانشان (او بنی اخوانهن)

8- یا پسران خواهرانشان (او بنی اخواتهن)

9- یا زنان هم کیششان (او نسائهن)

10- یا بردگانشان (کنیزانشان) (او ما ملکت ایمانهن)

11- یا پیروان و طفیلیانی که تمایلی به زن ندارند. (افرادی که میل جنسی ندارند) (او التابعین غیر اولی الاربة من الرجال)

12- یا کودکانی که از عورات زنان (امور جنسی) آگاه نیستند. (او الطفل الذین لم یظهروا علی عورات النساء)

با توجه به مطالبی که تا کنون بیان داشته ایم ناگفته پیداست که زن در برابر نامحرم بایستی دارای پوشش و حجاب برتر (چادر) باشد.

اما سخن اینجاست که آیا او در برابر محارم چه وظیفه ای دارد؟

10- پوشش زن در برابر محارمی غیر از شوهر

خانمی که خود را از نامحرم می پوشاند و تمام موازین شرعی و اسلامی را در پوشش خود رعایت می کند، حال در برابر محارمی مثل پدر، پدر شوهر، پسر، پسر خواهر، پسر برادر و... جایز است که زینت خود را آشکار نماید ولی این آشکار شدن زینت هم مراتبی دارد که یک زن مسلمان با کمال هوشیاری سعی می نماید تا مبادا در این زمینه، سبب فساد و افساد گردد.

خواهران مسلمان و بخصوص ایرانی، احترام خاصی برای بزرگترهایی مثل پدر و پدر شوهر قائلند، و اکثراً با لباسی سنگین و باوقار و متانت در برابر آنها می باشند. یک زن مسلمان با لباس تنگ و کوتاه، پای بدون جوراب، صورتی بزک کرده (به صورت مهیج) در برابر برادر و پسر جوانش ظاهر نمی شود. چه بسا که سبب فساد و افساد برای عزیزانش گردد. پس او بایستی تمام مسائل را مدّ نظر داشته باشد و حتی المقدور با پوشش مناسب در برابر آنها ظاهر گردد.

11- وظیفه زن درقابل شوهر

1- خودرا بیاراید. امام باقر علیه السلام می فرماید: سزاور نیست زن بدون زیور باشد ولو اینکه گردن بندی به گردن آویزد، سزاوار نیست دستش را بی رنگ و ساده بگذارد ولو اینکه حنایی بدست بکشد ، هرچند سالخورده باشد.[10]

از حضرت باقر علیه السلام پرسیدند: گیسو بندی که زنان به موی سر وصل می کنند چه صورت دارد؟ فرمود: مانعی ندارد، هر آرایشی زن برای شوهر بکند جایز است.[11]

2- لباس زیبا بپوشد. زن بایستی بهترین و زیباترین لباسهای خود را برای همسرش بپوشد، رنگهای روشن، لباسهای خوش دوخت و زیبا بر زیبایی زن می افزاید و او که در قبال نامحرمان خود را می پوشاند حال خانه، محیطی است برای طنازی و عشوه گری او.

مردی که همسرش را چنین ببیند اززنان کوچه و بازار که هفت قلم آرایش کرده اند چشم بر می دارد و چه بسا از آنها احساس نفرت می کند و همسر خود را گنجینه ای گرانبها می داد که فقط و فقط به او تعلق دارد.

اما هنوز هم هستند بسیاری از خانمها ه وقتی مرد با خستگی کار روزانه، وارد منزل می شود، خستگی بر جسم و جانش باقی می ماند. همسرش را می بیند با موهای ژولیده، لباسهای نامرتب، منزل به هم ریخته.

در اینجا لازم است به اینگونه خانمها بگوییم اگر می خواهید که همسرتان را به خانه و زندگی علاقمند سازید به خود و بچه ها و خانه تان رسیدگی کنید.

3- خود را خوشبو کند. زن از بهترین و خوشبوترین عطرها و ادکلن ها برای همسرش استفاده کند همانگونه که عطر زدن زن در بیرون از منزل و استشمام آن توسط نامحرم، برای او گناه محسوب می شود طبعاً در داخل منزل و برای همسر اجر و ثوابی نیز به دنبال خواهد داشت.

گردآورنده: مرضیه پور باقر مهنه


 

[1]   - نظام خانواده در اسلام: سخنرانی های استاد حسین انصاریان.

[2]   - سوره نور، آیه 31.

[3]   - تفسیر نمونه، ج14، ذیل آیه 31 سوره نور.

[4]   - پاسداران عفت: مهدی مشایخی، ص 86.

[5]   - نظام خانواده در اسلام: ص 261.

[6]   - همان.

[7]   - فرهنگ و تهاجم فرهنگی، ص 261.

[8]   - سوره احزاب، آیه 59.

[9]   - خطبه الزهرا، علی فصیحی، ص 3.

[10]   - ازدواج در اسلام، ص 150.

[11]   - همان.

 

 

 

 



نوشته شده در پنج شنبه 92/6/14ساعت 11:52 صبح توسط فضیلت نظرات ( ) | |

قالب جدید وبلاگ پیجک دات نت