سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کوثر بیکرانه، بانوی آب و آئینه

 

 حجاب

جمال زن درجلال حجاب

مفهوم شناسی:

در قران و روایات ائمه هدی علیه السلام کلماتی دربارة مسئله پوشش بیان شده که شناخت دقیق ان در تبیین موضوع کمک شایانی می کند از این رو به بررسی این واژه ها می پردازیم:

تبرج :

در لغت به معانی بروز و ظهور می باشد و معنای اصطلاحی تبرج، آشکار کردن و جلوه گری زینتهای زن می باشد.[1]                 

در جای دیگر تبرج را خودنمائی در مقابل مردان معنا کرده و نوشته «تبرجت: اظهرت زینتها للرجال»[2] بدحجابی یکی از مصادیق تبرج است.

حجب (حجاب)

یکی از معانی حجاب پرده و پوشش و حائل است. [3] کلمه «حجاب» هم به معنای پوشیدن است هم به معنی پرده و پوشش و بیشتر استعمالش به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت معنی پوشش می دهد که پرده وسیله پوشش است. شهید مطهری در این باره می فرماید: «همین امر موجب شده که عده زیادی گمان کنند اسلام خواسته زن همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود در حالی که وظیفه پوششی که اسلام برای زنان مقرر کرده است بدین معنی نیست.» [4]

 

مریم بذرگرگل خطمی




1- ابوالحسن احمد بن فارس بن ذکریا : «معجم القاییس اللغه » ، تحقیق و ضبط عبدالسلام محمد هارون، بیروت، دارالفکر 1399 م، ج 1، ص 238.

2- طاهره، احمدی: «ترتیب قاموس المحیط»، بیروت، دارالکتاب العلمی، 1399 م ، ص 24 .

3- حسین بن محمد، دامغانی، «قاموس قران» کریم عزیزی نقاش، بی جا، مزدک ، 1361 ، ج 1، ص 145.

4- رک : مرتضی مطهری: «مساله حجاب» ، تهران، صدرا، 1379 ، هـ، ش ، ص 71.

1- سوره احزاب (33) ، آیه 59.

2- رابنهات، بیتران «فرهنگ البنه مسلمانان» ، حسینعلی هروی، تهران ، بنگاه ترجمه و نشر کتاب 1359 ، ص 117.

3- سوره نور (24) ، آیه 31.

4- فخر الدین ، طریحی، «مجمع البحرین»، تهران، مکتبه المرتضویه، ی تا، ص 159

1- مرتضی ، مطهری، مساله حجاب ، ص 131.

2- رسول جعفریان: «رسائل الحجابیه» ، قم ، دلیل ما، 1380 ، ج 2 ، ص 1182.

3- حسین ، راغب «المفردات فی غریب القران» ، ص 339.

1- ر. ک ، علی ، محمدی: «حجاب در ادیان الهی» ، قم ، اشراق ، 1372 ، صص 22و 42.

2 ر. ک ، علی ، محمدی: «حجاب در ادیان الهی، قم ، اشراق ، 1372، صص 22و 42.

3- سوره اعراف (7) ، آیه 26.

1- ویل، دورانت: رتاریخ و تمدن» ، احمد آرام و دیگران، تهران، عصر ایمان ، انتشارات علمی فرهنگی ، ج 4، ص 461.

2- کتاب مقدس، (عهد جدید و عهد قدیم) ، ترجمه انجمن کتاب مقدس، 1987 ، رساله پولس رسول به تیموناوس باب دوم فقره های 11-9

3- حسن ، صدر : «حقوق زن در اسلام و اروپا»، تهران، جاویدان ، 1357 ، صص 5 و 7 .

1- رک، حسین مهدی زاده، «حجاب شناسی چالش ها و کاوشهای جدید» قم ، حوزه علمیه مرکز مدیری ، 1381، ص 47.

2- ر. ک ، محمد ، شعاعی، در وصف11، تهران، محیی، 1378، ص 132.

1- ر. ک . حسین مهدی زاده ، «دفاع غیر منطقی از بدحجابی» قسمت اول، نشریه رسالت مورخه 3/4/1383.

2- سوره نور (24) آیه 31 ، سوره احزاب (33) آیه 59.

3- ابوعلی الفضل بن الحسن، طبرسی، «مجمع البیان» سید ابراهیم میر باقری، تهران، فراهانی بی تا، ج 7، ص 155.

4- میرزا حسین ، نوری؛ «مستدرک الوسائل و مستبط المسائل »قم ، سلسله آل البیت الاحیاء التراث ، 1408 هـ، ق، ج 3 ، ص 244.

1- عبدالنبی ، قیم : «فرهنگ معاصر عربی فارسی» تهران، موسسه فرهنگ معاصر ، چاپ اول ، بی تا، ص 368.

2- ماکس، لوشر، «روان شناسی رنگها» و یدالله بی زاده ، چاپ چهاردهم، 1378 ، ص 97.

3- ابوداوود سلیمان بن اشعث: «عون المعبود شرح سنن ابی داود» محمد اشرف بن امیر عظیم آبادی، مدینه، المکتبه السلیه، ج 2، ص 183.

4- محمد حسن ، نجفی ، «جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام ، دارالکتاب الاسلامیه ، چاپ هفتم ، 1392 هـ. ق.

1- سید محسن محمودی ، «مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید» ، ویژه نامه فرهنگ اسلام، بهار سال 1379 ، ج 1، ص 7.

2- ابوالقاسم ، الموسوی خوئی: «مستند عروق الوثقی»، تالیف محمد تقی خوئی، النجف الاشرف، 1404 ، هـ. ق ، 1375، ج 1، ص 129.

3- سوره مائده (5) آیه 2.

4- مرتضی مطهری، مساله حجاب، ص 80.

5- روح الله الموسوی الخمینی «تحریر الوسیله» ، ج

6- محمد تقی، بهجب «رساله توضیح المسائل » قم ، شفق، احکام نکاح، ص 385 ، مساله 937.

7- سید محمد رضا ، گلپایگانی: رساله توضیح المسائل، قم انتشارات دارالقران کریم، بی تا، ص 413.

8- محمد فاضل لنکرانی ‹‹ رساله توضیح المسائل ، قم ، انتشاات سرور ،1416 ، ه . ق ص 463 .


نوشته شده در پنج شنبه 89/5/28ساعت 3:55 عصر توسط فضیلت نظرات ( ) | |

قالب جدید وبلاگ پیجک دات نت